معرفی Endeavour OS

birhosting endeavour index
توسط

Endeavour یک توزیع لینوکس مبتنی بر آرچ لینوکس است. EndeavourOS دارای نصب کننده گرافیکی Calamares است که می تواند محیط های دسکتاپ Xfce، Budgie، Cinnamon، GNOME، i3، KDE Plasma 5، LXQt و MATE را نصب کند، که اولی می تواند بدون اتصال به اینترنت نصب شود.

EndeavourOS از یک برنامه زمانبندی انتشار استفاده می کند. ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲، آخرین نسخه ۲۲.۶ ("Artemis") است.
EndeavourOS به عنوان جانشین Antergos، یک توزیع کوتاه مدت لینوکس بر اساس آرچ لینوکس، آغاز شد.

پیش زمینه

EndeavourOS به عنوان ادامه توزیع لینوکس Antergos آغاز شد، توزیعی که خود مبتنی بر Arch Linux، یک توزیع لینوکس همه منظوره است. در می ۲۰۱۹، توسعه دهندگان Antergos به طور ناگهانی اعلام کردند که توسعه پروژه متوقف خواهد شد. یکی از مدیران انجمن های Antergos در مورد ایده حفظ جامعه در یک انجمن جدید بحث کرد. این ایده از داخل جامعه حمایت شد و در عرض یک روز دیگر مدیران Antergos به پروژه پیوستند. توسعه در EndeavourOS به سرعت آغاز شد، با برنامه ریزی تیم برای ایجاد توزیعی نزدیک به Arch Linux با راحتی نصب کننده رابط کاربری گرافیکی، در حالی که بسته های GUI Pacman مانند Pamac را از نصب خارج از جعبه خارج می کند. اولین نسخه در جولای ۲۰۱۹ بود.

 

birhosting endeavour1

طریقه نصب Endeavour

Endeavour از نصب کننده سیستم Calamares استفاده می کند. در حالی که ابتدا برنامه ریزی شده بود که EndeavourOS با Cnchi، نصب کننده شبکه مورد استفاده Antergos، عرضه شود، مشکلات فنی منجر به استفاده از یک نصب کننده آفلاین مبتنی بر Portergos شد، یک توزیع لینوکس نیز بر اساس Antergos، تا زمانی که مشکلات برطرف شوند. بلافاصله پس از راه اندازی توزیع، تیم EndeavourOS شروع به توسعه یک نصب کننده شبکه Calamares کرد. اولین بار انتظار می رفت که انتشار برنامه نصب کننده شبکه Calamares در نوامبر ۲۰۱۹ اتفاق بیفتد، اما انتشار آن تا دسامبر به تعویق افتاد. Net-Installer به کاربران این امکان را می دهد که در طول فرآیند نصب از میان انواع محیط های دسکتاپ، مدیران پنجره، بسته های درایور (سیرم افزار) و هسته ها انتخاب کنند. Net-Installer همچنین به کاربر این امکان را می دهد که نصب آفلاین را با دسکتاپ پیش فرض Xfce با نام تجاری EndeavourOS انجام دهد.

ما آخرین نسخه، ۲۲.۶، با نام رمز Artemis را در ماشین مجازی و روی ThinkPad W520 قدیمی امتحان کردیم، و بدون مشکل نصب شد. اندازه ISO کمی کمتر از ۲ گیگابایت است و منوی بوت آن شامل گزینه ای برای استفاده از درایورهای فعلی Nvidia است. در سخت افزار نسبتا مسن ما، این هنوز در دسکتاپ Xfce خوب بوت می شود، اما با یک پیام هشدار دهنده مبنی بر اینکه GPU ما خیلی قدیمی است و به درایورهای قدیمی نسخه ۳۹۰ نیاز دارد. این نرم افزار به اندازه سیستم عامل ابتدایی نیست، که فقط درایورهای مناسب را نصب کرده بود، اما شناسایی و اطلاعات درست بود، که بهترین چیز بعدی است.

هنگامی که برنامه نصب را اجرا می کنید، می پرسد از کدام یک از دو حالت آن استفاده کنید: آفلاین یا آنلاین. نصب آفلاین نیازی به اتصال اینترنتی ندارد، اما همان دسکتاپ Xfce را به عنوان محیط زنده دریافت می کنید. نصب آنلاین انتخاب گسترده ای از دسکتاپ ها را ارائه می دهد: Xfce، KDE Plasma، GNOME، MATE، Cinnamon، Budgie، LXQt، LXDE، و مدیر پنجره کاشی کاری i3.

به طور چشمگیری، نسخه های Community با انتخاب های بیشتر، با گزینه هایی برای OpenBox، Deepin، و محیط های کاشی کاری اضافی وجود دارد: Sway، BSPWM، Qtile، LeftWM، و WORM خانگی.

ما آن را ساده نگه داشتیم و نصب های آفلاین را انتخاب کردیم زیرا Xfce دومین دسکتاپ مورد علاقه The Reg FOSS است. نتیجه خوب بود: یک نوار وظیفه در پایین، به سبک ویندوز، با تم بنفش و کاغذدیواری خوش سلیقه. به طور پیش‌فرض یک مجموعه آفیس دریافت نمی‌کنید، فقط فایرفاکس و صفحه خوش‌آمدگویی دریافت می‌کنید. هنگامی که در توزیع نصب شده راه اندازی مجدد می کنید، صفحه خوش آمدگویی دوباره ظاهر می شود، اما بر خلاف مثلاً صفحه خوش آمدگویی در لینوکس لایت، ثبت می کند که سیستم عامل اکنون نصب شده است و به جای آن گزینه های مفید پس از نصب را ارائه می دهد، مانند انتخاب آینه های محلی و انجام یک به روز رسانی این بسیار بهتر است و به مراتب کمتر گیج کننده است.

به‌روزرسانی EndeavourOS سریع است، و اگرچه به‌روزرسانی مبتنی بر متن است، اما از تماشای چندین بارگیری به صورت موازی لذت بردیم. صفحه نمایش گراب گرافیکی است و با کاغذدیواری با رنگ بنفش بیشتری تکمیل شده است. بوت های سیستم عامل زود به زود به روز می شوند و سریع و پاسخگو هستند.

پس از نصب، باید مسیر خود را در منحنی یادگیری ابزارهای خط فرمان Arch طی کنید. اما یادگیری، همیشه داشتن اجزای پیشرفته و توزیعی که می توانید آن را مطابق میل قلبی خود سفارشی کنید، از نکات فروش Arch هستند. Endeavour سعی می‌کند شما را کمی راحت‌تر به آنجا برساند، و ما فکر می‌کنیم که موفق شد.

birhosting endeavour2
Endeavour OS 22.6

مجله

در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹، Endeavour اعلام کرد که یک مجله آنلاین به نام Discovery منتشر خواهد کرد تا اطلاعات پس زمینه دستورات Arch را به کاربران خود بدهد و آنها را در مورد بسته های جدید برای کاوش مطلع کند. این مجله در نوامبر ۲۰۱۹ راه اندازی شد. بعداً در آوریل ۲۰۲۱ به دلیل کمبود نویسنده متوقف شد.


پست های توصیه شده