معرفی Deepin OS

birhosting deepin index
توسط

Deepin (قبلاً به عنوان Hiweed Linux شناخته می شد) یک توزیع لینوکس است که بر اساس شاخه "پایدار" دبیان است. دارای محیط Deepin Desktop Environment (DDE) است که بر پایه Qt ساخته شده و برای توزیع های مختلف در دسترس است. پایگاه کاربر عمدتاً چینی است، اگرچه در مخازن اکثر توزیع های لینوکس به عنوان یک محیط دسکتاپ جایگزین وجود دارد. شرکت توسعه، Deepin Technology، یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به UnionTech (统信软件)، در ووهان، چین مستقر است.

birhosting deepin1

تاریخچه Deepin

این توزیع در سال ۲۰۰۴ با عنوان لینوکس Hiweed آغاز شد. در سال ۲۰۱۱، تیم توسعه دهنده Deepin شرکتی به نام Deepin Technology را برای پشتیبانی از توسعه تجاری سیستم عامل تأسیس کرد. این شرکت در همان سال تاسیس، سرمایه‌گذاری‌های تجاری را دریافت کرد.
Deepin Technology در سال ۲۰۱۵ به بنیاد لینوکس پیوست. در سال ۲۰۱۹، هواوی شروع به ارسال لپ تاپ های لینوکس از پیش نصب شده با دیپین کرد.

بررسی اجمالی

این توزیع ترکیبی از برنامه های منبع باز و اختصاصی مانند Google Chrome، Spotify و Steam را عرضه می کند. همچنین شامل مجموعه نرم افزاری از برنامه های کاربردی توسعه یافته توسط Deepin Technology، و همچنین WPS Office، ۳۶۰ Security Guard، CodeWeavers' CrossOver و بسیاری دیگر است.
این شرکت از طریق فروش پشتیبانی فنی و سایر خدمات مرتبط با آن درآمد ایجاد می کند. از ۱ ژانویه ۲۰۲۰، Deepin Technology یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به UnionTech (统信软件) است. چرخه انتشار برنامه های مختلفی را دنبال کرده است اما در حال حاضر چهار نسخه در سال را هدف قرار داده است. اگر کار توسعه و آزمایش کامل نشده باشد، انتشار به تاخیر می افتد.
این توزیع به دلیل زیبایی شناسی آن در بررسی های مختلف به طور گسترده مورد تحسین قرار می گیرد، در حالی که به دلیل نقض های مختلف در حریم خصوصی کاربران نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

محیط دسکتاپ Deepin

این توزیع دارای محیط دسکتاپ خود به نام Deepin DE یا DDE است. با Qt نوشته شده است. توزیع همچنین Window Manager dde-kwin خود را حفظ می کند. محیط دسکتاپ توسط جک والن برای TechRepublic به عنوان "زیباترین دسکتاپ موجود در بازار" توصیف شد. DDE همچنین در مخازن نرم افزار فدورا ۳۰ موجود است.

UbuntuDDE و Manjaro Deepin توزیع‌های پشتیبانی شده توسط جامعه هستند که دارای محیط Deepin Desktop و برخی از برنامه‌های کاربردی عمیق هستند. همچنین امکان نصب DDE (محیط Deepin Desktop) روی آرچ لینوکس وجود دارد.

birhosting deepin2
birhosting deepin3

اپلیکیشن های Deepin

این توزیع دارای تعدادی برنامه کاربردی است که از طریق DTK (Deepin Tool Kit) ساخته شده اند که بر پایه C++ و Qt است. لیست زیر لیستی از برنامه هایی است که توسط تیم توسعه Deepin ایجاد شده است:

Boot Maker

 Installer

File Manager

System Monitor

Package Manager

Font Installer

Clone

Picker

Store

Screen Recorder

Voice Recorder

Screenshot

Terminal

Image Viewer

Movie

Cloud Print

OpenSymbol

Music

Calendar

Remote Assistant

Manual

این توزیع با نصب کننده ای به نام "Deepin Installer" ارائه می شود که توسط Deepin Technology ایجاد شده است.

Installer توسط Swapnil Bhartiya که برای linux.com نوشته بود به عنوان داشتن "ساده ترین روش نصب" که همچنین "بسیار دلپذیر" بود، تحسین شد. جیسون اوانجلهو در نوشتن برای فوربس از نصب‌کننده‌ای که کاربر را ملزم می‌کرد مکان خود را از روی نقشه جهان انتخاب کند، شکایت کرد، هرچند در پایان گفت: «به غیر از انتخاب کوچک منطقه زمانی من، نصب‌کننده زیبا، سریع و بسیار شهودی است».

birhosting deepin4

حادثه CNZZ

هنگامی که دیپین در سال ۲۰۱۸ به داشتن نرم افزارهای جاسوسی از طریق استفاده از نرم افزارهای آماری در اپ استور متهم شد، این شرکت بیانیه ای رسمی ارائه داد و تصریح کرد که اطلاعات خصوصی کاربر را جمع آوری نکرده و نخواهد کرد. به گفته دیپین، CNZZ وب سایتی شبیه به Google Analytics است که اطلاعات استفاده ناشناس مانند اندازه صفحه نمایش، مرورگر و سایر اطلاعات عامل کاربر را برای "تجزیه و تحلیل نحوه استفاده از فروشگاه Deepin به منظور بهبود آن" جمع آوری می کند.
در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۸، دیپین آمار CNZZ را از وب سایت فروشگاه Deepin App Store به دلیل واکنش منفی حذف کرد.

عملکرد Deepin

شهرت دیپین این بود که در زمانی که هنوز مبتنی بر فناوری‌های GTK و HTML بود، حتی زمانی که سیستم بیکار بود، نیاز به CPU و حافظه نسبتاً بالایی داشت. پس از تغییر به محیط دسکتاپ مبتنی بر Qt، عملکرد بهبود یافت، همانطور که Linux.com در بررسی سپتامبر ۲۰۱۸ خود از Deepin 15.7 اشاره کرد.

نگرانی غرب در مورد ارتباط با چین

رئیس تحقیقات تهدید Radware درباره نگرانی‌ها در مورد تجزیه و تحلیل‌های جمع‌آوری‌شده توسط Deepin و اینکه آیا این اطلاعات به دولت چین ارسال می‌شود، اظهار نظر کرده است: در حالی که سرویس تجزیه و تحلیل CNZZ حذف شده است، تجزیه و تحلیل‌ها هنوز توسط "Umeng+" جمع‌آوری می‌شوند. به گفته استیون تی اسنایدر، وکیل امنیت سایبری، به دلیل بزرگی پایگاه کد دیپین، بررسی دقیق تمام کدهای تشکیل دهنده آن برای اطمینان از نداشتن درب پشتی دولت چین غیرممکن است. این پروژه کاملاً منبع باز باقی می ماند و به هر کسی اجازه می دهد کد را برای مطابقت با استانداردهای خود بررسی، تغییر یا تغییر دهد.


پست های توصیه شده