معرفی شرکت IBM

birhosting ibm index
توسط

IBM (International Business Machines) با ارائه طیف گسترده ای از سخت افزار، نرم افزار و خدمات در میان بزرگترین شرکت های فناوری اطلاعات در جهان قرار دارد.

آی‌بی‌ام که اغلب از آن با عنوان «بزرگ آبی» یاد می‌شود، شروع خود را در زمینه سخت‌افزار آغاز کرد و دهه‌ها در آن کسب‌وکار رونق گرفت و به برترین تأمین‌کننده رایانه‌های اصلی تبدیل شد. در طول سال ها، این شرکت تمرکز خود را از سخت افزار به نرم افزار و خدمات تغییر داد. در دهه ۲۰۱۰، IBM ترکیب تجاری خود را بیشتر تغییر داد تا بر زمینه هایی مانند خدمات مبتنی بر ابر و محاسبات شناختی تأکید کند. آی‌بی‌ام واتسون، یک سیستم شناختی، در بخش فناوری اخیر به پیشنهاد با دید بالا این شرکت تبدیل شده است.

این شرکت، در حالی که هنوز یک بازیگر اصلی فناوری اطلاعات است، سلطه خود را در دوران مین فریم از دست داده است. این شرکت، تا اکتبر ۲۰۱۶، در بحبوحه انتقال به فناوری‌ها و خطوط تجاری جدید، شاهد ۱۸ فصل متوالی کاهش درآمد بوده است. IBM در سال ۲۰۱۵ درآمدی معادل ۸۱.۷ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۰۶.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ داشت.

birhosting ibm3

تاریخچه IBM

در سال‌های اولیه، آی‌بی‌ام به طور گسترده‌ای با کارت پانچ که توسط هرمان هولریث اختراع شد، مرتبط بود. هولریث بخشی از شرکت محاسباتی-جدول بندی-ضبط (CTR) بود، زمانی که در سال ۱۹۱۴، توماس جی واتسون به عنوان مدیر کل به شرکت ملحق شد. خود شرکت CTR از سه شرکتی تشکیل شده بود که ترازوهای فروشگاهی مواد غذایی، دستگاه های ضبط زمان و جدولگرها را می فروختند. در طول چند دهه بعد، واتسون شرکت ماشین‌آلات تجاری آینده را ساخت که اکنون به عنوان ماشین‌های تجاری بین‌المللی شناخته می‌شود.

در سال ۱۹۶۴، IBM با System/360 خود، استانداردی را برای کامپیوترهای تجاری شرکت های بزرگ معرفی کرد. به گفته این شرکت، سفارشات خط تولید رایانه های مرکزی از پیش بینی های فروش پیشی گرفت و IBM بیش از ۱۰۰۰ سفارش را ظرف چهار هفته پس از اعلام محصول دریافت کرد. System/360 سیستم عامل OS/360 (OS) را اجرا می‌کرد، اما سیستم عامل جانشین آن، Multiple Virtual Storage (MVS) تأثیر خاصی داشت.

MVS که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد، بیش از ۴۰ سال است که در مرکز فناوری سیستم عامل مرکزی IBM قرار داشته است. سیستم‌عامل برای مین‌فریم‌های Z Systems نسل فعلی IBM، z/OS، می‌تواند نسب خود را به MVS ردیابی کند. در طول دهه‌ها، آی‌بی‌ام با تکامل سیستم‌عامل‌های اصلی آن، سازگاری رو به جلو را حفظ کرده است.

محبوبیت System/360 و مدل‌های مین‌فریم بعدی به آی‌بی‌ام مزیت بازار پایداری بخشید، اما این شرکت در فضای مین‌فریم با تعدادی رقیب روبرو شد. Amdahl Corp. که در سال ۱۹۷۰ توسط مهندس سابق IBM Gene Amdahl تاسیس شد، همچنین به عنوان تامین کننده مین فریم ظاهر شد. علاوه بر این، شرکت های به اصطلاح "BUNCH" -- Burroughs Corp.، UNIVAC، NCR Corp.، Control Data Corp. و Honeywell -- در بخش mainframe فعال بودند.

این شرکت همچنین با چالش مینی کامپیوترها یا سیستم‌های میان رده مواجه بود که قیمت کمتری نسبت به مین‌فریم‌ها داشتند و به سمت کسب‌وکارهای کوچکتر یا بخش‌های درون شرکت‌های بزرگ هدف قرار گرفتند. Digital Equipment Corp. و خط تولید پردازشگر داده برنامه ریزی شده آن نیز در دهه ۱۹۶۰ شروع به کار کردند. پاسخ میان رده IBM، System/3، در سال ۱۹۶۹ راه اندازی شد. این پلتفرم سخت افزاری در نهایت مجموعه ای از سیستم های میان رده IBM از جمله System/34، System/36، System/38 و AS/400 را به وجود آورد.

با این حال، آی‌بی‌ام در انتظار تغییرات بیشتر در فناوری بود. در اوایل دهه ۱۹۷۰، کارت پانچ شده به تدریج با ترمینال نمایشگر تعاملی و به ویژه با IBM 3270 جایگزین شد. محاسبات شخصی با ورود Apple II در سال ۱۹۷۷ همراه با ماشین های مشابهی از Commodore International شروع به پیشرفت کرد. و Tandy Corp.

در سال ۱۹۸۱، Big Blue با راه اندازی رایانه شخصی IBM کوچک شد. معماری رایانه های شخصی IBM به زودی به استانداردی برای استفاده تجاری تبدیل شد و فروشندگان متعددی از جمله Compaq به زودی با رایانه های شخصی سازگار با IBM وارد بازار شدند که به عنوان کلون رایانه شخصی نیز شناخته می شوند. انتخاب سیستم عامل مایکروسافت دیسک (MS-DOS) توسط آی‌بی‌ام به‌عنوان سیستم‌عامل رایانه‌های شخصی آی‌بی‌ام، و متعاقباً پذیرش آن توسط فروشندگان سازگار با رایانه‌های شخصی IBM، منجر به تسلط مایکروسافت در بازار نرم‌افزار رایانه‌های شخصی شد.

در اواخر دهه ۱۹۸۰، IBM یک پلتفرم سخت افزاری دیگر را به ترکیب محصولات خود اضافه کرد: ایستگاه های کاری یونیکس. سیستم RT آی‌بی‌ام، که در نهایت با RS/6000 جایگزین شد، ورود این شرکت به بازار بود و اجرای یونیکس AIX IBM را اجرا کرد.

با آغاز دهه ۱۹۹۰، پلتفرم های اصلی IBM شامل AIX، OS/2 (تلاش شرکت برای متمایز کردن خود از سازندگان شبیه سازی رایانه شخصی)، MVS و OS/400 بود.

در حالی که ناظران صنعت استراتژی پلت فرم متفاوت IBM را زیر سوال بردند، IBM اقداماتی را برای بازسازی عملیات خود انجام داد و به بخش‌های مختلف محصولات خود استقلال بیشتری داد تا زمان ورود به بازار را بهبود بخشد. با این حال، برنامه تجدید ساختار تحت مدیریت جان آکرز، مدیر عامل و رئیس IBM، به دیوار ضربه زد. این شرکت برای سال ۱۹۹۲ ضرر ۵ میلیارد دلاری را اعلام کرد. این ضرر تا حدی به هزینه های طرح بازسازی نسبت داده شد که شامل بازنشستگی پیش از موعد و بسته شدن خطوط تولید می شد.

در بحبوحه مشکلات مالی، IBM فشار خود را به سمت خدمات فناوری اطلاعات آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۹۸۹ یک قرارداد برون سپاری مرکز داده با شرکت Eastman Kodak منعقد کرد. دو سال بعد، IBM Global Services به عنوان نقطه کانونی تجارت خدمات فناوری اطلاعات Big Blue راه اندازی شد.

برون سپاری فناوری اطلاعات به یک عنصر مهم در شرکت خدمات IBM تبدیل شد، همانطور که مشاوره مدیریت نیز انجام شد. آی بی ام با خرید ۳.۵ میلیارد دلاری بازوی مشاوره مدیریت پرایس واترهاوس کوپر، PwC Consulting، در سال ۲۰۰۲، نقش خود را در این سرویس تثبیت کرد.

همانطور که اتفاق می افتد، این شرکت در رده های مشاوره مدیریت برای اداره شرکت انتخاب شد، و لوئیس گرستنر، مشاور سابق McKinsey & Co و رئیس هیئت مدیره RJR Nabisco را استخدام کرد تا در سال ۱۹۹۳ مدیر عامل IBM شود. تحت رهبری گرستنر، IBM علاوه بر فعالیت های خود به خدمات خود ادامه داد. گسترش نقش خود در نرم افزار در سال ۱۹۹۵، IBM شرکت Lotus Development Corp را تصاحب کرد و سپس در سال بعد با Tivoli Systems Inc. ادغام شد.

مدیر عامل سابق IBM درباره شرکت پلتفرم صحبت می کند.

در حالی که اهمیت نرم افزار و خدمات افزایش یافت، IBM به دنبال حذف برخی از عملیات سخت افزاری خود بود. در سال ۲۰۰۵، تحت مدیریت سام پالمیسانو، مدیر عامل آی‌بی‌ام، که قبلاً خدمات جهانی آی‌بی‌ام را رهبری می‌کرد، این شرکت بخش رایانه‌های شخصی خود را به گروه لنوو فروخت. بخش رایانه های شخصی شامل سری رایانه های نوت بوک ThinkPad بود. در آن زمان، این شرکت ها یک اتحاد استراتژیک امضا کردند که در آن IBM به ارائه دهنده خدمات ترجیحی لنوو تبدیل شد. نزدیک به یک دهه بعد، IBM یک تجارت سخت افزاری دیگر را به لنوو فروخت: سرورهای x86 Big Blue.

در دهه ۲۰۱۰، IBM شروع به بازسازی خود به عنوان یک شرکت راه حل های شناختی و پلت فرم رایانش ابری کرد. جینی رومتی که در سال ۲۰۱۱ به عنوان مدیرعامل IBM منصوب شد، بر یک گروه اصلی از الزامات استراتژیک برای IBM تأکید کرد: تجزیه و تحلیل، ابر، تحرک و امنیت.

birhosting ibm2

محصولات و خدمات IBM

سخت افزار سرور
با گذشت پنج دهه از راه اندازی IBM System/360، این شرکت همچنان به فروش کامپیوترهای کلاس اصلی ادامه می دهد. IBM خط تولید z Systems خود را به عنوان زیرساخت سازمانی برای تجارت شناختی مشتریان خود قرار می دهد. IBM طیف وسیعی از راه حل ها را برای محصولات سری z خود از جمله تجزیه و تحلیل، بلاک چین، ابر و DevOps هدف قرار داده است.
در همین حال، این شرکت سرورهای سازمانی Power Systems خود را به سمت برنامه های کاربردی داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل هدف قرار می دهد. Power Systems سیستم عامل های AIX و IBM i IBM و لینوکس را اجرا می کند. IBM در اشاره ای دیگر به منبع باز، سیستم LinuxONE خود را به عنوان یک پلتفرم سخت افزاری معرفی کرد.

ذخیره سازی
از نظر سخت‌افزاری، این شرکت محصولاتی از جمله آرایه‌های تمام فلش FlashSystem، سیستم‌های Storwize و دیگر آرایه‌های ترکیبی، سخت‌افزار شبکه فضای ذخیره‌سازی کانال فیبر، رسانه ذخیره‌سازی و محصولات نواری را ارائه می‌کند. این شرکت با مجموعه Spectrum Storage و فناوری ذخیره سازی اشیاء Cleversafe، در حال ایجاد فضای ذخیره سازی نرم افزاری است.

نرم افزار
خط نرم افزار متنوع IBM شامل پیشنهادات تجزیه و تحلیلی مانند Cognos Analytics، SPSS، Maximo Asset Management و DB2 است. بسیاری از محصولات IBM در این زمینه از طریق خرید به دست آمد: این شرکت Maximo را در سال ۲۰۰۶، Cognos را در سال ۲۰۰۸ و SPSS را در سال ۲۰۰۹ خریداری کرد.
این شرکت همچنین نرم افزار زیرساخت فناوری اطلاعات از جمله WebSphere Application Server و میان افزار پیام رسانی MQ را ارائه می دهد.
مجموعه نرم افزاری این شرکت در حوزه موبایل و فضای اجتماعی شامل پیشنهاد ایمیل تجاری Verse و محصول همکاری  Notes است. علاوه بر این، نرم افزار امنیتی IBM شامل MaaS360 برای امنیت دستگاه تلفن همراه و QRadar Security Intelligence Platform است که یک محصول اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد است.
مشتریان IBM ممکن است مجوزهای نرم افزاری را از طریق Passport Advantage، برنامه صدور مجوز شرکت برای شرکت های بزرگتر، یا Passport Advantage Express، برنامه ای که برای مشاغل متوسط ​​طراحی شده است، دریافت کنند. در همین حال، Fix Central یکی از عناصر پشتیبانی IBM است که برای نرم‌افزار و سیستم‌عامل‌های مشتریان IBM اصلاحات و به‌روزرسانی‌ها را فراهم می‌کند. Fix Central پشتیبانی سخت افزاری را نیز ارائه می دهد.

خدمات
واحدهای خدمات IBM شامل Global Business Services است که عملیات مشاوره مدیریت Big Blue را در خود جای داده است و Global Technology Services که تحرک، شبکه، تداوم کسب و کار و برون سپاری را در میان سایر خدمات ارائه می دهد. مانند سایر ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات بزرگ، در سال های اخیر، IBM به سمت خرید شرکت هایی رفته است که خدمات مشاوره و پیاده سازی ابری ارائه می دهند. برای مثال، در سال ۲۰۱۶، Bluewolf، شریک کانال Salesforce و مشاور ابری را خریداری کرد. Bluewolf به تجربه تعاملی IBM که بخشی از خدمات تجاری جهانی است، وارد شد. در سال ۲۰۱۵، IBM، Meteorix LLC، شریک خدمات روز کاری را خریداری کرد.

ابر
ارائه خدمات و نرم افزار SmartCloud IBM در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد. این حرکت در سال ۲۰۱۳ با خرید شرکت SoftLayer Technologies توسط IBM، زیرساختی به عنوان ارائه دهنده خدمات، دنبال شد. پس از آن معامله، SmartCloud و SoftLayer با هم در یک بخش خدمات ابری گروه بندی شدند. با این حال، از آن زمان، IBM ارائه خدمات ابری خود را در اطراف پلتفرم Bluemix خود به عنوان یک ارائه خدمات ادغام کرده است. از پاییز ۲۰۱۶، Bluemix محصولات و خدمات ابری SoftLayer را در مجموعه گسترده‌تری از زیرساخت‌ها، پلتفرم‌ها و خدمات کاربردی گنجانده بود. ارائه ابر یکپارچه تر IBM با رقبایی مانند خدمات وب آمازون، گوگل و مایکروسافت رقابت می کند.

پیشنهادهای شناختی
ابررایانه Watson که هوش مصنوعی و نرم افزارهای تحلیلی را با هم ترکیب می کند، پرچمدار محاسبات شناختی این شرکت است. تعدادی از فناوری‌ها و محصولات مجزا از سیستم محاسبات شناختی و تحقیقات مرتبط با آن خارج شده‌اند. به عنوان مثال، مشتریان می توانند از API های Watson برای جاسازی اجزای محاسباتی شناختی در برنامه های خود استفاده کنند. IBM همچنین محصولاتی با قابلیت‌های شناختی داخلی ارائه می‌دهد. این پیشنهادها شامل پلتفرم اینترنت اشیا Watson و Watson Analytics برای رسانه های اجتماعی است. IBM با عرضه محصولات مرتبط با Watson به دنبال استفاده از فناوری ابری خود بوده است. به عنوان مثال، APIهای Watson از طریق Bluemix در دسترس هستند.

birhosting ibm4

تحقیق و توسعه

توماس جی واتسون جونیور که در سال ۱۹۵۶ به عنوان مدیر عامل جانشین پدرش شد، شرکت را در مسیر تحقیق و توسعه قرار داد. مرکز تحقیقاتی بیگ بلو، که در سال ۱۹۶۱ راه اندازی شد، شامل آزمایشگاه های تحقیقاتی در یورک تاون هایتس، نیویورک و کمبریج، ماساچوست، و همچنین یک آزمایشگاه راه حل صنعتی در هاثورن، نیویورک است. پیشرفت های قابل توجه مرکز تحقیقات IBM شامل اختراع حافظه با دسترسی تصادفی پویا و زبان فرترن تلاش‌های تحقیقاتی جدیدتر شامل بلاک چین، محاسبات کوانتومی و فناوری شناختی است.

این شرکت همچنین سرمایه گذاری زیادی در تحقیقات نیمه هادی انجام می دهد زیرا تراشه هایی را برای پشتیبانی از رایانش ابری و سیستم های کلان داده بررسی می کند. اما در حالی که Big Blue بر روی سیلیکون تحقیق می کند، این شرکت در سال ۲۰۱۵ از تجارت تولید میکروالکترونیک خارج شد و این عملیات را به GLOBALFOUNDRIES فروخت.


پست های توصیه شده