معرفی سیستم عامل Manjaro

birhosting manjaro index
توسط

Manjaro یک توزیع لینوکس رایگان و منبع باز مبتنی بر سیستم عامل Arch Linux است که بر کاربرپسندی و دسترسی تمرکز دارد. از یک مدل به روز رسانی رولینگ و Pacman به عنوان مدیر بسته آن استفاده می کند. عمدتاً در اتریش، فرانسه و آلمان توسعه یافته است.

تاریخچه

Manjaro اولین بار در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۱ منتشر شد. در اواسط سال ۲۰۱۳، این توزیع در مرحله بتا بود، اگرچه عناصر کلیدی سیستم نهایی همه مانند نصب کننده رابط کاربری گرافیکی (در آن زمان یک فورک نصب کننده Antergos) پیاده سازی شده بودند. یک مدیر بسته (Pacman) با انتخاب فرانت‌اندها؛ Pamac (GTK) برای دسکتاپ Xfce و Octopi (Qt) برای نسخه Openbox آن. MHWD (برای تشخیص درایورهای ویدئویی رایگان و اختصاصی)؛ و Manjaro Settings Manager (برای تنظیمات سیستم، مدیریت کاربر و نصب و مدیریت درایورهای گرافیکی).
پشتیبانی از گنوم شل با انتشار نسخه ۰.۸.۳ حذف شد. در سال ۲۰۱۲. با این حال، تلاش‌ها در آرچ لینوکس امکان راه‌اندازی مجدد نسخه Cinnamon/GNOME را به عنوان یک نسخه جامعه فراهم کرد. یک نسخه رسمی که محیط دسکتاپ گنوم را ارائه می دهد در مارس ۲۰۱۷ مجدداً راه اندازی شد.
در طول توسعه Manjaro 0.9.0 در پایان آگوست ۲۰۱۵، تیم Manjaro تصمیم گرفت به جای اعداد، به تعیین سال و ماه برای طرح نسخه Manjaro روی بیاورد. این هم برای سری ۰.۸.x و هم برای سری جدید ۰.۹.x، با تغییر نام ۰.۸.۱۳، منتشر شده در ژوئن ۲۰۱۵، به ۱۵.۰۶ و غیره صدق می کند. Manjaro 15.09 با کد Bellatrix و قبلاً ۰.۹.۰ شناخته می شد، در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۵ با نصب کننده جدید Calamares و بسته های به روز شده منتشر شد.
در سپتامبر ۲۰۱۷، Manjaro اعلام کرد که پشتیبانی از معماری i686 حذف خواهد شد زیرا "محبوبیت این معماری در حال کاهش است". با این حال، در نوامبر ۲۰۱۷، یک پروژه اجتماعی نیمه رسمی "manjaro32" بر اساس archlinux32، پشتیبانی از i686 را ادامه داد.
در سپتامبر ۲۰۱۹، شرکت Manjaro GmbH & Co. KG تاسیس شد. وب‌سایت FOSS آن اعلام کرد که این شرکت برای مشارکت مؤثر در قراردادهای تجاری، ایجاد مشارکت و ارائه خدمات حرفه‌ای تشکیل شده است.

birhosting manjaro1

نسخه های رسمی

Manjaro Xfce، دارای تم تاریک خود Manjaro و دسکتاپ Xfce.
Manjaro KDE، دارای تم تاریک Plasma خود Manjaro و جدیدترین KDE Plasma 5، برنامه‌ها و چارچوب‌ها.
Manjaro GNOME با انتشار Gellivara به سومین نسخه رسمی تبدیل شد. دسکتاپ گنوم را با نسخه ای از تم Manjaro ارائه می دهد.
در حالی که نسخه های رسمی Manjaro منتشر نمی شود، توسط اعضای انجمن Manjaro نگهداری می شود. آنها رابط های کاربری بیشتری را در نسخه های رسمی ارائه می دهند، از جمله Budgie، Cinnamon، Deepin، i3، MATE و Sway.
Manjaro همچنین نسخه هایی برای دستگاه های دارای پردازنده ARM مانند رایانه های تک برد یا نوت بوک های Pinebook دارد.

birhosting manjaro2

ویژگی های Manjaro

این توزیع دارای هر دو CLI و نصب کننده گرافیکی است. مدل انتشار چرخشی به این معنی است که کاربران نیازی به ارتقا/نصب مجدد کل سیستم ندارند تا همه آن را مطابق با آخرین نسخه به روز نگه دارند. مدیریت بسته توسط Pacman از طریق خط فرمان (ترمینال) و از طریق ابزارهای مدیریت بسته GUI جلویی مانند Pamac از پیش نصب شده انجام می شود. می‌توان آن را به‌عنوان یک سیستم پایدار (پیش‌فرض) یا لبه خونریزی، در راستای Arch پیکربندی کرد.
مخازن با ابزار مخصوص به خود یعنی BoxIt مدیریت می شوند که مانند Git طراحی شده است.
Manjaro شامل مدیر تنظیمات رابط کاربری گرافیکی خود است که در آن گزینه هایی مانند زبان، درایورها و نسخه هسته را می توان پیکربندی کرد.
برخی از ابزارهای معمولی Arch مانند سیستم ساخت Arch (ABS) در دسترس هستند اما پیاده سازی های جایگزینی در Manjaro دارند.
Manjaro Architect یک نصب کننده شبکه CLI است که به کاربران امکان می دهد نسخه های هسته، درایورها و محیط های دسکتاپ خود را در طول فرآیند نصب انتخاب کنند. هر دو محیط دسکتاپ نسخه رسمی و جامعه برای انتخاب در دسترس هستند. برای نصب های مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی، Manjaro از نصب کننده رابط کاربری گرافیکی Calamares استفاده می کند.

birhosting manjaro3

ارتباط با Arch Linux

تفاوت اصلی در مقایسه با آرچ لینوکس در مخازن است.
Manjaro از سه مجموعه مخزن استفاده می کند:
ناپایدار: حاوی به روزترین بسته های Arch Linux است. Unstable چندین بار در روز با نسخه‌های بسته Arch همگام‌سازی می‌شود.
تست: حاوی بسته هایی از مخازن ناپایدار پس از آزمایش توسط کاربران است.
پایدار: فقط شامل بسته هایی است که توسط تیم توسعه پایدار تلقی می شوند، که می تواند به معنای تاخیر چند هفته ای قبل از دریافت ارتقاء اصلی باشد.
از ژانویه ۲۰۱۹، به‌روزرسانی‌های بسته غیرمرتبط با امنیت که از شاخه پایدار Arch Linux به شاخه پایدار Manjaro مشتق شده‌اند، معمولاً چند هفته تأخیر دارند.

مشتقات

Netrunner Rolling، علاوه بر Blue Systems Netrunner، مبتنی بر دبیان است. اولین نسخه Netrunner Rolling 2014.04 بود که مبتنی بر Manjaro 0.8.9 KDE بود. در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. آخرین نسخه منتشر شده Netrunner Rolling 2019.04 بود.

هدف پروژه Sonar GNU/Linux ارائه یک لینوکس بدون مانع برای افرادی بود که به فناوری کمکی برای استفاده از رایانه نیاز داشتند، با پشتیبانی از دسکتاپ GNOME و MATE. اولین نسخه در فوریه ۲۰۱۵ منتشر شد، آخرین نسخه در سال ۲۰۱۶ بود. از سال ۲۰۱۷، پروژه Sonar متوقف شد.

با گذشت سالها، لینوکس Manjaro به عنوان یک دسکتاپ برای راه اندازی و استفاده آسان و مناسب برای کاربران مبتدی و با تجربه شناخته شد. به عنوان یک راه آسان و دوستانه برای نصب و نگهداری یک توزیع پیشرو مشتق از Arch توصیه می شود. برخی از بررسی‌کنندگان در طیف وسیعی از نرم‌افزارهای ارائه‌شده موجود در AUR، که به به‌روز نگه‌داشتن منابع بالادستی شهرت دارند، جذابیت دارند. دیگران انتخاب گسترده ای از نسخه های رسمی و انجمن را با محیط های مختلف دسکتاپ برجسته می کنند.
نسخه‌های بسیار اولیه Manjaro به دلیل خرابی و مشکلات نصب شهرت داشتند، اما گزارش شد که با نسخه‌های بعدی بهبود یافته بود و به گفته جسی اسمیت از DistroWatch، تا سال ۲۰۱۴ ثابت شد که احتمالاً شیک‌ترین فرزند آرچ لینوکس است. من تا به امروز استفاده کرده ام. توزیع نه تنها راه اندازی آسان است، بلکه احساسی دوستانه دارد، با یک مدیر بسته گرافیکی خوب، نصب کننده سیستم با کیفیت و صفحه خوش آمدگویی مفید. Manjaro با نرم افزارهای مفید و پشتیبانی چند رسانه ای زیادی ارائه می شود. "
اسمیت در جولای ۲۰۱۷ بررسی Manjaro 17.0.2 Xfce را انجام داد و مشاهده کرد که "بسیاری از کارها" را به خوبی انجام داده است. او در ادامه به تمجید از برخی از ویژگی های قابل توجه به عنوان بخشی از نتیجه گیری خود پرداخت:
"من دریافتم که نسخه Xfce Manjaro بسیار سریع و به طور غیرعادی در حافظه سبک است. توزیع به خوبی کار می کرد و هم با سخت افزار فیزیکی و هم با محیط مجازی من به خوبی کار می کرد. همچنین از عادت مانجارو که به من می گفت چه زمانی نرم افزار جدید است (مخصوصاً نسخه های جدید) لذت بردم. هسته لینوکس) در دسترس بود. من کمی با پنل تنظیمات Manjaro سر و کله زدم و تنظیماتی را پیدا کردم، اما در نهایت، از طیف وسیعی از تنظیماتی که می توانستم با توزیع به دست بیاورم راضی بودم. به خصوص دوست دارم که Manjaro مسدود کردن اعلان ها را آسان می کند. و پنجره‌ها را از سرقت فوکوس دور نگه دارید.


پست های توصیه شده