مدل peer to peer

BirHosting peer to peer index
توسط

به بیان ساده سیستم همتا به همتا (peer to peer) شبکه ای متشکل از کامپیوترها است که از ساختاری توزیع شده تبعیت می­کنند و از طریق اینترنت به یکدیگر متصل هستند. فایل ها بدون نیاز به سرور مرکزی بین این کامپیوترها به اشتراک گذاشته می­شود. در واقع هر کامپیوتر در شبکه همتا به همتا بطور همزمان هم یک سرور و هم کاربر است.

یک کامپیوتر برای پیوستن به یک شبکه همتا به همتا نیاز به اینترنت و نرم افزاری برای اتصال به این شبکه دارد. پس از اتصال، شبکه به شما امکان جست و جو در فایل های کامپیوتر اشخاص دیگر را میدهد و به همین ترتیب سایر افراد می­توانند فایلهای موجود روی کامپیوتر شما را جست و جو کنند. در واقع کاربران به تمام فایل های کامپیوتر شما دسترسی ندارند؛ بلکه فقط به فایل هایی که شما در پوشه ای مخصوص در کامپیوتر خود قرار داده ­اید و آن را به اشتراک گذاشته­ اید، دسترسی خواهند داشت.

BirHosting peer to peer

شبکه همتا به همتا چگونه کار می‌­کند؟

مدل همتا به همتا، شبکه‌ای از رایانه‌های متصل به یکدیگر است که ساختاری توزیع شده و غیر متمرکز دارند. این رایانه‌ها همزمان به عنوان سرویس دهنده و سرویس گیرنده عمل می‌کنند. در مدل Peer to Peer، هر نود یک کپی از تمام اطلاعات درون شبکه را بر روی رایانه خود ذخیره می‌کند. در این ساختار هر کاربر از هارد دیسک خود به جای سرور مرکزی استفاده می‌کند و نیاز به وجود سرور از بین می‌رود.

انواع شبکه peer to peer

شبکه P2P بدون ساختار
در یک شبکه همتا به همتا بدون ساختار، نود‌ها به شکل تصادفی به یکدیگر متصل می‌شوند. این مدل برای سیستم‌هایی که ریزش کاربران آن زیاد است و نود‌ها بار‌ها به شبکه متصل می‌شوند و از آن خارج می‌شوند، بسیار مناسب است. برای مثال بهترین بستر برای راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی استفاده از مدل Unstructured P۲P Network است. زیرا کاربران بار‌ها وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند و از آن خارج می‌شوند.

ساخت چنین شبکه‌هایی آسان است اما به منابع محاسباتی فراوانی احتیاج دارد. پردازش درخواست‌های جستجوی ارسال شده به کل شبکه، نیازمند پردازشگر (CPU) و حافظه (Ram) بسیار زیادی است. بنابراین اگر فقط پنج درصد از کامپیوتر‌ها چیزی را که شما در جستجوی آن هستید داشته باشند، باید زمان زیادی را منتظر بمانید.

شبکه P2P ساختار یافته
شبکه‌های همتا به همتا ساختار یافته به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جستجو در آن‌ها کارآمد‌تر است. در این شبکه اگر داده‌ها در دسترس همه کاربران نباشد، نود‌ها باز هم به راحتی می‌توانند آن‌ها را جستجو کنند. بیشتر مدل‌های Structured P2P Network از یک جدول هش توزیع شده (DHT) برای حل مشکل جستجو استفاده می‌کنند. استفاده از توابع هش شده کاربران را قادر می‌سازد تا به راحتی به جستجوی داده‌ها بپردازند. مهمترین ویژگی شبکه‌های ساختار یافته هدایت موثر ترافیک کاربران است. در مقابل این شبکه‌ها برای راه‌اندازی و نگهداری به هزینه فراوانی نیاز دارند.

شبکه P2P هایبرید (ترکیبی)
یک شبکه همتا به همتا هایبرید ترکیبی از یک شبکه همتا به همتا و یک کلاینت-سرور در کنار یکدیگر است. این شبکه برای جستجو‌ها از یک سرور استفاده می‌کند که داده‌های مربوط به مکان منابع در آن ذخیره شده است. در یک شبکه هایبرید تمرکزگرایی مدل کلاینت-سرور در کنار غیرمتمرکز مدل همتا به همتا، توازن را ایجاد می‌کند. مدل Hybrid P۲P Network در مقایسه با دیگر مدل‌ها عملکرد و کارایی بهتری دارد. زیرا به دست آوردن نتیجه جستجو در برخی موارد به ساختار متمرکز و در موارد دیگر به ساختار غیر متمرکز نیاز دارد.

BirHosting peer to peer2

مزایا

نیاز به خرید و نگهداری سرورهای گران قیمت نیست.
هر کاربر کامپیوتر خود را مدیریت می­کند و نیاز به مدیر شبکه نیست.
استفاده آسان، کاربران نیاز به دانش فنی خاصی ندارند.
از این نوع شبکه در خانه­ ها و کسب و کارهای کوچک استفاده می­شود.
نسبت به شبکه­ های سنتی، ترافیک شبکه کمتر خواهد بود.
حتی اگر یکی از کامپیوترها روی شبکه خاموش بشود، شبکه باز هم به کار خود ادامه می­دهد و وابسته به سایرین نیست. در واقع برای از بین بردن شبکه باید تمامی Peer های شبکه را از بین ببرید.
اضافه کردن Peer های جدید به شبکه بسیار راحت انجام می­شود.
هرچه شبکه بزرگ­تر باشد و تعداد کامپیوترها بیشتر باشد، سرعت انتقال فایل­ها بالاتر می­رود. در واقع زمانی که یک فایل روی کامپیوترهای مختلفی باشد در هنگام دانلود بطور همزمان از کامپیوترهای مختلف دانلود انجام می­شود و در نتیجه سرعت انتقال فایل بالاتر است.­

معایب

کاربران نمی­توانند از فایل­ها و پوشه­ های خود بصورت مرکزی نسخه پشتیبان تهیه کنند.
هر کامپیوتر توسط سایر کامپیوترها قابل دسترس است که باعث کاهش سرعت عملکرد کاربر می­شود.
هر فرد نسبت به عدم پخش فایل­های ویروسی در شبکه مسئول است.


پست های توصیه شده