انواع شبکه های کامپیوتری-بخش دوم

Net index
توسط

ما قصد داریم، در این مقاله به بررسی انواع شبکه های کامپیوتری-بخش دوم از تمامی جانبه های پردازیم. با ما در بیرهاستینگ همراه باشید.

Net 5

۶. شبکه‌های گسترده WAN

WAN – Wide Area Network

WAN، ساختاری پیچیده‌تر از شبکۀ محلی دارد و دستگاه‌های مختلف را در نواحی جغرافیایی دورتر پوشش میدهد. بدین ترتیب، کامپیوترها و دستگاه‌های کم ولتاژ مختلف می‌توانند در داخل یک شبکۀ بزرگ، از راه دور به هم متصل شوند. و از چندین مایل دورتر با هم ارتباط برقرار کنند.

۷. شبکه‌های ذخیره‌سازی SAN

SAN – Storage-Area Network

این شبکه‌ به عنوان شبکه‌ای پرسرعت و اختصاصی که مجموعه‌ای مشترک از دستگاه‌های ذخیره‌سازی را به چندین سرور متصل می‌کنند.

۸. شبکه‌های سیستمی SAN

SAN – System-Area Network

اصطلاح شبکۀ سیستمی، طی دو دهۀ اخیر ابداع شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. SAN، یک شبکۀ نسبتاً محلی است که با هدف ارائۀ اتصال پرسرعت در محیط‌های سرور به سرور (محیط های خوشه‌ای)، شبکه های ذخیره و محیط های پردازشگر به پردازشگر کاربرد دارد. کامپیوترهای متصل به این نوع شبکه، در نقش یک سیستم واحد با سرعت بسیار بالا عمل می‌کنند.

۹. شبکه‌های محلی نوری غیرفعال POLAN

POLAN – Passive Optical Local Area Network

این فناوری را می‌توان به عنوان جایگزینی برای شبکه‌های LAN اترنتی مرسوم و مبتنی بر سوئیچ، داخل سیم‌کشی‌های ساختاریافته مجتمع کرد تا بتوان به نگرانی‌های مربوط به پشتیبانی از پروتکل‌های مرسوم اترنتی و کاربردهای شبکه‌ای مانند (PoE (Power over Ethernet خاتمه داد.
این فناوری با استفاده از معماری شبکه‌های محلی «یک نقطه به چندین نقطه» جهت تقسیم یک سیگنال نوری حاصل از رشته‌ای از فیبر نوری تک‌حالته به چندین سیگنال متعدد، از جداکننده‌های نوری بهره می‌برد و از این طریق به کاربران و دستگاه‌ها خدمات می‌رساند.

۱۰. شبکه‌های خصوصی مؤسسات اقتصادی EPN

EPN – Enterprise Private Network

EPN توسط شرکت‌هایی که میخواهند از موقعیت‌های جغرافیایی مختلف به منابع و داده‌های مورد نیازشان دسترسی داشته باشند، ساخته می‌شوند. حق مالکیت آن‌ها به خود آن شرکت‌ها تعلق دارد.

۱۱. شبکه خصوصی مجازی VPN

VPN – Virtual Private Network

شبکه‌های VPN با گسترش دادن یک شبکه‌ی خصوصی در سراسر اینترنت این امکان را به کاربران خود می‌دهند تا داده‌ها را به گونه‌ای ارسال و دریافت کنند که انگار دستگاه‌های آنان به این شبکه‌ی خصوصی متصل است؛ حتی اگر چنین نباشد. کاربران با استفاده از یک اتصال مجازی نقطه‌به‌نقطه می‌توانند از راه دور به یک شبکه‌ی خصوصی دسترسی پیدا کنند.

Net 7

پست های توصیه شده