Ubuntu چیست؟

birhosting ubuntu
توسط

در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس یعنی اوبونتو (Ubuntu) تاریخچه ی آن، نحوه ی نصب و محیط کاربری و ویژگی های این توزیع لینوکسی صحبت کنیم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

what is ubuntu

تاریخچه‌ی اوبونتو

Ubuntu یکی از توزیع های لینوکس است و توانسته است کاربران تازه کار بسیار زیادی را جذب کند همچنین پشتیبانی نسبتاً خوبی از تمامی زبان‌های زنده دنیا از جمله زبان فارسی را دارد. منبع اصلی سازنده توزیع لینوکس اوبونتو از توزیع لینوکس دیگری بسیار قدیمی تر و معروف به دبیان نشات گرفته است. دبیان هنوز هم یک سیستم عامل کاملاً مورد احترام است اما به دلیل بروزرسانی های نادر کمتر مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.
مارک شاتل‌ورث، کارآفرین اهل آفریقای جنوبی که از طریق فروش شرکتش درزمینه‌ی امنیت شبکه به ثروت انبوهی رسیده بود، تصمیم گرفت که وقت آن رسیده است که یک لینوکس کاربر پسندتر داشته باشد که به‌راحتی توسط افراد عادی هم نصب و مورداستفاده قرار گیرد.

نصب و راه اندازی دبیان در سال ۲۰۰۴ بسیار سخت بود و یکی از اهداف اولیه اوبونتو رفع کردن این مشکل بود به عبارتی دیگر هدف اصلی اوبونتو این بود که عموم مردم بتوانند به سادگی از این توزیع  استفاده کنندو همچنین سیستم های دسکتاپ در آن زمان در انحصار مایکروسافت بود و اوبونتو میخواست آن را تغییر دهد. او توزیع دبیان را گرفت و تلاش کرد تا آن را به یک توزیع دوستانه تر انسانی تبدیل کند و آن را اوبونتو نامید. وی متعاقباً شرکتی به نام Canonical Ltd برای ارتقا و پشتیبانی از اوبونتو لینوکس تشکیل داد. مارک شاتلورث با ۱۰ میلیون دلار کانونیکال و اوبونتو را تأسیس کرد. اولین نسخه از سیستم عامل اوبونتو برای اولین بار در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه شد.

اوبونتو یک سیستم عامل است که توسط جامعه برنامه نویسان جهانی و همچنین توسط کارمندان حامی تجاری اوبونتو، Canonical توسعه یافته است. اوبونتو بر اساس مفهوم نرم افزار رایگان یا منبع باز ساخته شده است، به این معنی که شما هیچ هزینه مجوز برای اوبونتو پرداخت نمی کنید و می توانید سیستم عامل را به صورت رایگان دانلود، استفاده و به اشتراک بگذارید. شرکت کانونیکال هر شش ماه، یک نسخه با پشتیبانی نه ماهه و هر دو سال یک‌بار نسخه‌ای با پشتیبانی بلندمدت پنج ساله عرضه می‌کند.

نحوه‌ی نصب و محیط کاربری

برای نصب ابونتو، فایل ISO اوبونتوی مورد نظر خود را را از سایت ubuntu.com دانلود یا به وسیله لینک زیر آخرین نسخه اوبونتو را از وب‌سایت ما دانلود کنید. سپس آن را روی DVD یا USB کپی کنید. سیستم را با استفاده از دیوایس مورد نظر بوت کرده و مراحل نصب ابونتو را انجام دهید.

برای نصب دو گزینه وجود دارد:
۱- نصب اوبونتو (Install Ubuntu)
۲- اجرای اوبونتو بصورت زنده (Try Ubuntu)
در این مرحله بهتر است ابتدا اوبونتو را بصورت زنده (Live) اجرا کرده و امتحان کنید که آیا با سخت افزار شما همخوانی دارد یا نه اگر همه چیز درست به نظر می‌رسید آن را نصب نمایید.

Ubuntu در دو نسخه ی ابونتو دسکتاپ و اوبونتو سرور ارائه می شود که نسخه ی سرور آن فاقد رابط کاربری بوده و از طریق خط فرمان کنترل می شود. به طور کلی اوبونتو بیشتر به عنوان یک محصول دسکتاپ فوق العاده شناخته می شود تا به عنوان یک سرور. توزیع اوبونتو در حوزه دسکتاپ به عنوان محصولی قوی شناخته شده است.

استفاده وسیع از ابزار sudo از جمله مزایای ابونتو است که به کاربران این امکان را می دهد تا مسئولیت های مدیریتی خودشان را بدون وجود یک نشست ابر کاربر یا Super user اجرا کنند.

ابونتو بر مبنای دسکتاپ گنوم مورد طراحی قرار گرفته گنوم یکی از معروف ترین دسکتاپ های لینوکس می باشد. بیشتر توزیع های معروف لینوکس از این دسکتاپ استفاده می نمایند. گنوم برای استفاده و تغییر راحت طراحی شده است. داشبورد، سیستم سرچ گسترده، تم ، اکستنشن و ... از ویژگی های دسکتاپ گنوم هستند.

در تصویر زیر نمایی از ابونتو دسکتاپ را مشاهده می کنید.

what is ubuntu
  • نوار فوقانی صفحه دسترسی به پنجره مرور فعالیت‌ها، منوی برنامه‌های باز در حال حاضر، زمان و تاریخ و نشانگر سیستم مانند عمر باتری و اتصال شبکه را نشان می‌دهد.
  • داک، سمت چپ صفحه را اشغال کرده است. در این داک برنامه‌های باز کنونی به همراه میانبرهایی برای موارد محبوب جای گرفته است.
  • منوی برنامه‌ها در انتهای داک قرار دارد. زمانی که بر روی آن کلیک می‌کنید، فهرستی از همه برنامه‌های نصب شده روی رایانه را به صورت شبکه‌ای از آیکون‌ها نشان می‌دهد.

در تصویر زیر نیز نمایی از اوبونتو سرور را مشاهده می کنید.

what is ubuntu

اوبونتو از نسخه سرور نیز بهره می برد که این نسخه را می توان به راحتی روی سرور نصب و راه اندازی کرد. بسیاری از افراد تازه کار در حوزه لینوکس از این توزیع به عنوان سرور استفاده می کنند. نسخه سرور اوبونتو امکانات خاصی از جمله وب هاستینگ ایمیل را نیز ارائه می دهد.

اوبونتو دسکتاپ یا سرور از کدام یک باید استفاده کرد؟

قبل از اینکه به انتخاب از بین این دو نسخه بپردازیم بهتر است ابتدا درک مختصری از اوبونتو سرور و اوبونتو دسکتاپ داشته باشیم. رایانه شخصی در درجه اول برای تعامل انسان با رایانه طراحی شده است. همراه با دستگاه های جانبی اضافی مانند مانیتور، موس، کیبورد و موارد دیگر. نسخه دسکتاپ همچنین از برنامه های گرافیکی پشتیبانی می کند که کاربران از آنها برای سرگرمی، ویرایش، توسعه و موارد دیگر استفاده می کنند. از طرف دیگر، یک سرور برای تعامل کامپیوتر به کامپیوتر طراحی شده است. وظیفه اصلی آن ارائه خدمات به کاربرانی است که حتی می توانند یک رایانه دیگر در شبکه باشند. برخلاف اوبونتو دسکتاپ که در آن دستگاه های جانبی اضافی داریم، یک سرور فقط یک رابط شبکه به بیرون دارد. بیشتر سرورها از طریق شبکه با استفاده از ابزارهایی مانند Putty کنترل و مدیریت می شوند.

از بین این دو، گزینه ای که برای نصب روی رایانه انتخاب می کنید مهم است که می خواهید با آن چه کاری انجام دهید. اگر می خواهید یک سیستم عامل کارهای معمول مانند ویرایش، پخش رسانه، توسعه (کدگذاری) و غیره را انجام دهد، به سراغ دسکتاپ اوبونتو بروید. اگر مبتدی هستید و قرار است برای اولین بار لینوکس را امتحان کنید، ما اوبونتو دسکتاپ را به شما توصیه می کنیم زیرا نسخه سرور ممکن است برای شما طاقت فرسا باشد. اما اگر یک مهندس شبکه، مدیر سیستم یا دانشجوی عملی هستید که وارد شبکه و مدیریت سیستم می شوید، به دنبال نسخه سرور بروید.

ویژگی های خاص

۱-محیط کاری ساده و کاربر پسند
۲-امنیت بالا
۳-سازگاری با بیشتر سخت ‌افزارها
۴-پایه دبیان
۵-دارای نسخه های مختلف به منظور تبلت، تلفن هوشمند، رایانه شخصی و …
۶-نصب ساده همراه راهنمای نصب
۷-پشتیبانی کامل
۸-قابلیت نصب نرم افزارهای Third-party
۹-بهره مندی از پکیج کامل نرم افزارهای از پیش نصب شده
۱۰-سبک بودن و عدم نیاز به سخت افزارهای قدرتمند
۱۱-بهره مندی نگارش های گوناگون
۱۲-پشتیبانی از بیشتر زبان‌ های زنده دنیا
۱۳-متن باز بودن و عرضه رایگان

چرا باید از اوبونتو استفاده کنیم؟

احتمالا تصور می‌کنید اوبونتو فقط برای افراد حرفه‌ای است و کاربران معمولی نمی‌توانند از آن استفاده کنند، اما در واقع باید گفت استفاده از اوبونتو انقدرها هم دشوار نیست و حتی در برخی جهات استفاده از آن ساده‌تر و راحت تر از ویندوز خواهد بود. دلایل تغییر سیستم عامل بسیار زیاد است. در مورد تغییر سیستم عامل به اوبونتو برخی از آن دلایل عبارتند از:

  • سیستم عامل رایگان
  • سیستم عامل امن
  • سازگار آن با سخت افزارهای ارزان قیمت
  • استفاده آسان
  • ساپورت کردن تمامی درایورها
  • کاملاً قابل شخصی سازی می باشد

این موارد تنها گوشه ای از مزایای سیستم عامل اوبونتو میباشد این دلایل برای شما کافی است که نگاهی به اوبونتو به عنوان یک سیستم عامل برای دستگاه خود بیندازید. بنابراین، اگر تاکنون از سیستم عامل اوبونتو استفاده نکرده اید، اکنون زمان بررسی آن است. با ویژگی های مطرح شده در رابطه با این سیستم عامل و گزینه های سفارشی سازی آن، شما قادر خواهید بود دقیقاً مطابق با نیازهای خود از دستگاه خود استفاده کنید که باعث افزایش کارایی و بهره وری دستگاه شما خواهد شد.

جمع بندی

اوبونتو (Ubuntu) یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس است که به خصوص در نسخه دسکتاپ، توجه کاربران زیادی را جلب کرده است. در این مقاله با این توزیع محبوب لینوکس، تاریخچه ی آن، نحوه ی نصب و محیط کاربری آن و ویژگی های خاص توزیع ابونتو آشنا شدیم در مقالات بعدی به بررسی توزیع های دیگر لینوکس خواهیم پرداخت.


پست های توصیه شده